CoffeeRUN BLUE 2018. PÁLYABEJÁRÁS

Szerző: Szabó Csilla

2018.06.09. Országos kéktúra 1. szakasz Írott-kő – Sárvár

Budapestről a Kolosy térről este nyolc órakor indultunk el autóval Írott-kőre, a 2018. évi CoffeeRUN Blue első felének pályabejárására, amely az Országos Kéktúra 1. szakaszát foglalja magában.

Az Országos Kéktúra 1164,1 km hosszú turista útvonal, amely a Vas megyei Írott-kő csúcsán, a kilátó alatti tisztáson kezdődik és a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hollóházáig tart, Európa első hosszútávú turistaútja.

Éjjel tizenegy óra körül értünk Kőszegre, ahol a sarki kocsmában üdítővel és kávéval melegítettünk be. (rántott húsos zsömle és gumipasi is a terítékre került, de inkább kihagytuk 😂). A kocsmáros ellátott bennünket jó tanácsokkal az útvonalat illetően.

Negyed egy után indultunk el a nagy és sötét erdőben a Hörmann-forrástól Írott-kőre. (A forrás nevét Hörmann Mihály kőszegi várnagyról kapta, akit II. Ferdinánd katonái itt végeztek ki 1621-ben. A forrás nem ivóvíz!!!)

Írott-kő kilátóhoz kb. 40 perc alatt futottunk fel. A párás erdő nyüzsgött az éjjeli rovaroktól, bogaraktól, az kapott a legtöbbet belőlük az arcába, fülébe, aki leghátul futott. Emiatt egy lightos verseny alakult ki közöttünk.

Írott-kő a Kőszegi-hegység és egyben Dunántúl legmagasabb csúcsa, Ausztriában is népszerű turistacélpont. A kilátó előtti táblán található az írott-kői bélyegző. A kilátóból nagyszerű panoráma nyílik Magyarországra és Ausztriára. Csigalépcsőn sétáltunk fel a kilátóba és megcsodáltuk aéjjeli kilátást. Varázslatos csillagos volt az ég és izzó lángként világítottak a települések fényei. Miután nyomtunk egy üzenetet a Galaxisból visszaereszkedtünk a Hörmann-forráshoz és elindultunk Újház-tető felé.

Meredek csúszós úton érkeztünk meg éjjel kettő óra körül az erdő mélyén található Hétvezér-forráshoz, amely a mai osztrák határ mellett, a régi határsávban található. A forrás a honfoglaló hét vezér nevét viseli, vize kitűnő ivóvíz, 10 °C-os hőmérsékletével. Helyi hiedelem, hogy aki mind a hét forrás vizéből iszik, annak teljesül egy kívánsága. A forrás közvetlen szomszédságában asztalokat, padokat állítottak, tűzrakó helyeket alakítottak ki.

Miután pecsételtünk, folytattuk utunkat a Pintér-tetőre, onnan kb. 1 kilométert futottunk és megérkeztünk a Kálvária-hegyre. Éjjel fél három körül járt az idő és megcsodáltuk a város felett tornyosuló Kálvária templomot, amelyet 1729 és 1734 között építettek. A helyi legenda szerint a hívek a kezükben hordtak fel mintegy 70.000 darab téglát a megépítéséhez.

18 km-rel a lábunkban érkeztünk meg Kőszegre a városközpontba, ahol Mari frissítővel várt bennünket. Evés-ivás után megkerestük a Tourinform bejáratánál található kőszegi bélyegzőt közben megcsodáltuk az Óváros főterét. Kőszeg Magyarország egyik legszebb kisvárosa, szinte érintetlenül fennmaradt, középkori hangulatú belvárosával, legendás várával, színvonalas szállásaival és vendéglátóhelyeivel.

Miután elhagytuk a várost, a Kőszegi-erdőben, majd balra térve földúton futottunk. Fél ötkor megérkeztünk egy kis halastóhoz, ahol a béke szigetére találtunk és kellemes békakuruttyolás közepette köszöntöttük a reggelt.

Öt óra körül a Gradics forrásnál járunk, nekem a környezet Shrek mocsarának tűnt.

Mari mosolyogva várt bennünket Tömördön, ahová negyed hat körül érkeztünk meg. Egy kis vörös cica sertepertélt az utcán és nézett nagyokat, ilyen futó jelenségeket, mint amilyenek mi vagyunk, talán még sosem látott. A templom melletti fedett pihenőhelyen megtaláltuk a bélyegzőt. Kb. 33 km-nél jártunk.

A régi országúton folytatjuk pályabejárásunkat a Fenyves-patak völgyén keresztül. Mezőkön vágtuk át magukat az Ablánc-patak előtti földekig. Innen ereszkedve futottunk az Ablánci malomhoz. Mari már várt bennünket, frissítettünk, majd jól befújtuk magunkat kullancs riasztóval, mert a nagy vizes fű a mezőkön lemosta rólunk, amit korábban magunkra fújtunk. Az Ablánci malomcsárda kerítésén találtuk meg a kéktúra bélyegzőjét. Hamarosan a maratoni távnál jártunk
Az országúton futottunk tovább majd felkocogtunk egy kisebb domboldalra, aztán keréknyomokban futottunk egy aluljáróig, ahol kereszteztük a vasutat. Murvás út következett, majd erdei utak és hamarosan elértük Szeleste mezőit. A harmatos vizes fű nyújtotta élmény végigkísérte utunkat az előző napi esőzések következtében. A kék jelzést követve hamarosan megérkezünk Szelestére. Betérünk a Berzsenyi Dániel utcában lévő kocsmába, ahol hideg üdítőt ittunk és bélyegezni is tudtunk. Mari a másik bélyegzőhelyen a Máté Vendéglőnél várt minket. Miután feltankoltunk a Festetics-kastély parkja előtt futottunk el, itt jóval túl voltunk már 50 km-en.

Egy bokorsor jobb oldalán egy kisebb szántóföldön futva az erdőn keresztül elérkeztünk a 88-as főúthoz, balra fordulva a szélén futottunk egy keveset, majd újabb murvás út következett egészen Bögötig. A község határán egy méltóságteljes cica köszöntött bennünket. A Polgármesteri Hivatal épületénél várt minket Mari minden földi jóval.

A bélyegzőt a Hivatal épületének villanyóra szekrényében találtuk.
63 kilométert tudhattunk már magunk mögött.

Csénye felé vettük az irányt, nagyon szép kertes házak mellett futottunk el. A nap már nagyon tűzött, kezdett nagyon meleg lenni. A műúton futva értük el az út jobb szélén található Újmajori kápolnát, aminek a kerítés faoszlopán található a Csényeújmajor bélyegző. Itt összetalálkoztunk egy túrázó sráccal. Túl voltunk a 70. kilométeren már csak négy-öt kilométer volt hátra. Csényeújmajor épületeit elhagyva balra kanyarodtunk és a Gyöngyös patak gátoldalán combig érő gazban gázoltunk Sárvár felé. Hamarosan megérkeztünk a Nádasdy-várhoz Sárvárra.